تبلیغات
معشوق



باید دلیل روشنى اقامه كند«سخنى است كه امام درباره زبیر فرموده[1]زبیر خیال مى‏كند كه بیعتش تنها با دست ‏بوده نه با دل!،پس او اقرار به بیعت مى-كند،ولى مدعى است كه با قلب نبوده است،بنابراین بر او لازم است،بر این ادعا دلیل‏ روشنى بیاورد و گرنه باید به بیعت‏ خود باز گردد و به آن وفادار باشد.[2]

توضیح‏ها:

[1]امام پس از بیعت مردم،نامه‏ اى به معاویه نوشت و دستور بیعت او واهل شام را صادر فرمود.

معاویه به زبیر نامه ‏اى نوشت كه:از مردم شام براى او و پس از او براى‏ طلحه بیعت گرفته،و باید سعى كنند حكومت ‏بصره و كوفه را در اختیار بگیرند،طلحه و زبیر از امام تقاضاى حكومت ‏بصره و كوفه را نمودند،اما امام در پاسخ‏ فرمود:

حكومت را به كسى میدهم كه به دین و امانتش مطمئن باشم،اما درباره شمافكر مى‏كنم، سپس با مغیرة و ابن عباس در این مورد مشورت كرد،مغیرة موافق ‏و ابن عباس مخالف بود امام گفته ابن عباس را پذیرفت،طلحه و زبیر پس از یاس ‏از حكومت،اجازه انجام‏«عمره‏»را خواستند،اما امام یادآور شد كه آنهاتصمیم بر نقض بیعت دارند،آنها انكار این قصد را كردند و با قسمهاى خود بیعت‏ را تجدید كردند،اما پس از بیرون رفتن از مدینه گفتند:بیعت ما اكراهى بوده ‏است!

[2]استدلال امام در برابر زبیر بسیار جالب است،زیرا زبیر مسلما بیعت‏ کرده اما اینكه این بیعت ظاهرى بوده،احتیاج به دلیل روشن دارد،زیرا هر-گونه تعهدى در ظاهر دلیل بر موافقت‏ باطن است و باید به آن وفا كرد،مادام كه‏ دلیلى بر خلاف آن نباشد.


+ نوشته شده در چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 08:41 ق.ظ توسط علی رحیمی نظرات |




 فال حافظ - قالب وبلاگ